Zajęcia dydaktyczne zgodne z podstawą programową MEiN.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest w ciągu całego dnia pobytu dziecka w przedszkolu.
CODZIENNE ZAJĘCIA Z PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI ORAZ MULTIMEDIALNE.
-
JĘZYK ANGIELSKI
- dzieci poprzez gry, zabawy i odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne zadziwiająco szybko zaczynają rozpoznawać i reagować na komunikaty w języku obcym. -
RYTMIKA
– zajęcia umuzykalniające, rozwijające funkcje słuchowe, poczucie rytmu, koncentrację oraz pewność ruchową.
Elementy muzyki z wykorzystaniem instrumentów -
ZAJĘCIA PLASTYCZNE
- cały wachlarz różnych technik wyrazu artystycznego, wraz z Arteterapią. -
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
- grupowa terapia logopedyczna z rytmiką, służą rozwojowi mowy i usprawnieniu aparatu artykulacyjnego. -
TAŃCE
- elementy tańca nowoczesnego oraz towarzyskiego połączone z nauką kroków, układów tanecznych wyzwalają wśród dzieci naturalną ekspresję twórczą oraz aktywnie pobudzają wyobraźnię, kształtują poczucie rytmu i koordynacji ruchowej. -
Oraz szereg innych tj.
- DOGOTERAPIA, SMYKOMULTISENSORYKA, ZAJ. SPORTOWE Przedszkoliada.pl.
*Lista zajęć dodatkowych ustalana jest corocznie przed rozpoczęciem roku szkolnego. Zajęcia są modyfikowane i wybierane najciekawsze dla dzieci. Dokładna lista zajęć dodatkowych dostępna jest u Dyrekcji każdej placówki.
TERAPIA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU (WWR)
- zespół wielokierunkowych oddziaływań skierowanych na dziecko, co do którego zdiagnozowano lub podejrzewa się wszelkie nieprawidłowości rozwojowe. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd. Wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte może być każde dziecko od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka. Zajęcia prowadzone są na terenie naszego przedszkola, na podstawie przepisów odrębnych - ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 4 kwietnia 2005 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog (specjalista pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo), tyflopedagog (specjalista pracy z dziećmi niewidomymi) lub surdopedagog (specjalista pracy z dziećmi niesłyszącymi)
- psycholog
- logopeda
- inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny
TERAPIE
dla dzieci o obniżonym potencjale intelektualnym, z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami genetycznymi (np. zespół Downa), z autyzmem dziecięcym, w tym z zespołem Aspergera i innymi trudnościami rozwojowymi.
- dla każdego dziecka dotkniętego autyzmem sporządzamy IPET - indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowany na podstawie orzeczenia i zaleceń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, diagnozy własnej i obserwacji poczynionych na terenie naszej placówki oraz wywiadu z rodzicami.
W pracy edukacyjno-terapeutycznej staramy się aktywnie włączać dzieci z autyzmem w pracę dydaktyczno-wychowawczą całego przedszkola. Aby to ułatwić, każde z tych dzieci posiada własnego nauczyciela wspomagającego, który pomaga dziecku wchodzić w relacje w grupie, motywuje do wykonywania stawianych mu zadań, kontynuuje ćwiczenia z zajęć indywidualnych.
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)
wg założeń www.pstis.pl W naszej placówce zapewniamy dzieciom z ORZECZENIEM m. in.:
- indywidualne zajęcia rewalidacyjne o charakterze zajęć korekcyjno- kompensacyjnych,
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z logopedą,
- stymulację sensoryczną.
STOSUJEMY DIAGNOZĘ FUNKCJONALNĄ
Diagnoza funkcjonalna pozwala określić jak dziecko funkcjonuje w poszczególnych sferach w odniesieniu do jego wieku rozwojowego. Do diagnozy funkcjonalnej wykorzystujemy test PEP-R, który bada siedem sfer funkcjonowania dziecka:
- naśladowanie,
- komunikację,
- czynności poznawcze,
- percepcję,
- motorykę małą,
- motorykę dużą,
- koordynację wzrokowo- ruchową.
Test PEP-R pozwala uzyskać informacje dotyczące zachowania dziecka w relacjach społecznych. Służy do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Przeznaczony jest dla osób funkcjonujących na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku od 6 miesięcy do 7 lat. Diagnoza PEP-R określa, czego dziecko jest w stanie się nauczyć w najbliższej przyszłości. Wyniki testu pozwalają ustalić aktualny poziom funkcjonowania dziecka, oraz najbliższą strefę rozwoju tj. możliwości rozwojowe dziecka.